Ohjeet

C-rata 2-3 km helpohko rata aloitteleville aikuisille
D-rata 1-2 km helppo rata lapsille ja ensikertalaisille

Kartta- ja muut maksut:

- Aikuiset X €/kerta (seuran jäsenmaksun 2024 maksaneille X €/kerta)
- alle 16 v. 0 €
- Emit-vuokra X €/kerta (alle 16 v. 0 €). Mikäli hukkaat emit-kortin, niin siitä peritään 60 € maksu.

- Kausikortit:

• xx € ei-jäsen (sis. Emit-vuokran)
  • xx € ei-jäsen (oma Emit)
  • xx € jäsenmaksun 2024 maksanut (sis. Emit-vuokran)
  • xx € jäsenmaksun 2024 maksanut (oma Emit)

- Seuran ratamestarit saavat kausikortin ilmaiseksi, jos on maksanut jäsenmaksun 2024.

- yksityishenkilöt käteismaksulla tai kortilla, myös liikuntasetelit käyvät
- yritykset ja yhdistykset myös laskutuksella kauden jälkeen (toimitettava mielellään lista kustannettavista henkilöistä)

Lapin Susien jäsenmaksun voi maksaa iltarasteilla ratamestarille käteisellä tai suoran Lapin Susien tilille: OP FI37 5641 4220 0416 16. Tällöin tulosta kuitti jäsenmaksusta ja näytä se ratamestarille, jotta saat karttamaksun edullisemmin. Jäsenmaksujen suuruudet vuodelle 2024 ovat aikuiset 20 € ja lapset/nuoret (alle 18v) 20 € . Maksun viestiin: JM 2024 ja nimet, joiden jäsenmaksu maksetaan.

Ennen tapahtumaa:

Tarkista netistä tai lehdestä aika ja tapahtumapaikka
Tarkista suunnistus-/ulkoiluvarustuksesi
- kunnon jalkineet (suunnistuskengät ovat parhaat mutta myös kumikengät, vaellus- ja lenkkikengät käyvät)
- säähän sopiva asu (suunnistusasu on paras, koska se ei ime kosteutta ja kestää risukoissa)
- kompassi (ei välttämätön)
- karttapussi (tarvittaessa saatavana järjestäjältä)

Tapahtumapaikalla:

Tutustu eri ratavaihtoehtoihin
Valitse sopivan mittainen ja vaikeusasteinen rata

Valmistele itsesi valmiiksi lähtemään radalle

Ilmoittaudu ja suorita karttamaksu
- jos et tahdo nimeäsi ja/tai aikaasi tuloksiin, mainitse siitä järjestäjälle
- jos tarvitset opastusta, kysy järjestäjältä.
Jos sinulla ei ole karttapussia, pyydä se järjestäjältä
- kartta on hyvä suojata aina kosteudelta, lialta ja repeytymiseltä

Kartan saat hetkeä ennen lähtöä, jolloin lähtöaikasi kirjataan.
Ilmoittaudu järjestäjälle maalissa suorituksen jälkeen, vaikka olisit keskeyttänytkin.

Maastoon voi lähteä 17.00 - 19.00 välisenä aikana ja maastosta pitää olla poissa ja ratamestarille ilmoittautua viimeistään 20.00.

Tutustu emit toimintoihin:

Lähdössä

• Laita emit-kortti lähtöleimasimeen ja anna valon välähtää 3-4 kertaa, jolloin kortin muisti tyhjenee ja sisäinen kello alkaa käymään. Jos valo vilkkuu, kortti toimii oikein. Jos valo leimasimessa ei vilku, ota yhteyttä järjestäjään - kortti voi olla viallinen.

Rasteilla

• Tarkista että kartassa olevissa rastimääritteissä ja rastileimasimessa on sama numerokoodi (esim. 103), jolloin tiedät olevasi oikealla rastilla.
  • Käytä emit-korttia leimasimessa (oranssi oranssia vasten, kortti asettuu leimasimeen vain yhdessä asennossa). Korttia ei tarvitse painaa leimasimeen - kevyt käyttäminen riittää. Näytöllisissä korteissa näkyy näytöllä leimatun rastin tunnus ja leimausaika.

Maalissa

• muista leimata myös ns. maalirastilla, joka on yleensä eri kuin karttaan merkitty viimeinen rasti. Maalirasti on merkitty karttaan tuplaympyrällä (maalin merkillä) ja se sijaitsee usein tapahtumapaikan välittömässä läheisyydessä (tutustu ennen maastoon lähtöä).
  • Varmista, että maaliin tulosi kirjataan, vaikka et tahtoisikaan nimeäsi tuloksiin.
  • Suorituksen jälkeen tapahtumapaikalla on tarjolla juotavaa (mehua tai vettä).
  • Muistathan laittaa käyttämäsi mukin sille varattuun roskapussiin.

Hauskaa suunnistuskautta!